Met goede SEO makkelijker personeel vinden

18okt - door Sabrina Oldenburger - 0 - Over zakelijk

Door de vergrijzing en economische crises van de afgelopen jaren loopt het personeelstekort steeds verder op. Inmiddels zijn er meer vacatures dan kandidaten. Goed nieuws voor mensen die een baan zoeken dus. Maar slecht nieuws voor werkgevers. Want kandidaten zijn moeilijker te vinden, reageren vaak op meerdere vacatures en kiezen de beste uit. Met als gevolg dat werkgevers tegen elkaar op gaan bieden. Hoger loon, meer vrije dagen of een welkomstbonus. En dat kost geld. Maar met goede SEO kun jij makkelijker personeel vinden, zonder deze dure trucs te moeten doen. Hoe? Je leest het antwoord hieronder.

Werken bij…

Ooit begonnen door de grote bedrijven en inmiddels helemaal “in”: een werkenbij-website. Dat is een website waarop jij jouw bedrijf als werkgever voorstelt. Je hoeft dus niet meer uit te leggen wie je bent en waarom mensen jouw producten of diensten moeten kopen. Maar wel hoe de werksfeer is, hoe groot jouw bedrijf is, welke afdelingen er zijn en natuurlijk welke vacatures je nu open hebt staan. 

Denk bijvoorbeeld aan een ziekenhuis. Die heeft op de werkenbij-website een stukje over hun duurzame visie. Met als voorbeeld de vijftig laadpalen op de parkeerplaats voor medewerkers. En dat ze alle reiskosten vergoeden van werknemers die met het ov reizen. Dat is informatie waar sollicitanten iets mee kunnen. En op de pagina met vacatures tandtechnicus? Daar staat ook het afdelingshoofd met e-mailadres, zodat geïnteresseerden hun vragen aan hem kunnen stellen. 

SEO top 3

Een hele werkenbij-website maken is best veel werk. Daarom hebben we nog een andere tip om jouw vacatures tandtechnicus of andere vacatures te vervullen. Typ daarvoor allereerst de functietitel in een zoekmachine in. Zoals bij Google, Bing of DuckDuckGo. Welke bedrijven staan bovenaan? Die hebben hun SEO goed op orde. En daar kun jij van profiteren.

Vaak gaat het om vacaturewebsites. Daar kun je op een heel duidelijke manier van profiteren: door jouw vacature ook hier te plaatsen. Dat kost geld, maar jouw vacature wordt dan wel door heel veel mensen gezien en bekeken.

Soms staan er echter geen vacaturewebsites, maar werkenbij-sites bovenaan de resultaten van de zoekmachine. Ook daar kun je van profiteren, maar dat kost wel meer moeite. Namelijk door te kijken hoe zij SEO doen en dat op jouw eigen SEO-strategie toepassen. Plaatsen ze bijvoorbeeld een korte video bij elke vacature? Zoekmachines hechten veel waarde aan video´s, dus zijn die goed voor de SEO. Op jouw website kun je bijvoorbeeld ook een korte video over de vacature plaatsen. Waarin je diens toekomstige collega voorstelt. Of een rondje door het laboratorium of de kantoorruimte loopt waar de sollicitant gaat werken. 

De vacaturekop is het halve werk

Of je jouw vacature nou op een werkenbij-site of vacaturewebsite plaatst, de vacaturekop is altijd het halve werk. Veel mensen lezen namelijk alleen de koppen. Dat geldt voor de papieren krant, voor online nieuwssites en voor vacatureteksten. Je moet er dus voor zorgen dat jouw ideale kandidaat deze kop leest en besluit de hele vacature te lezen. Hoe je dat doet? Vermeld in elk geval:

  • Duidelijke functietitel
  • Aantal uur per week

Op een onduidelijke functietitel reageren kandidaten niet. Want wat moet een “salestijger”, een “digital prophet” of een “marketing rockstar” precies kunnen? Je valt natuurlijk wel op met zo’n titel, maar niet in positieve zin. Want een online marketing manager is op zoek naar titels zoals “manager” of “teamleider” van een marketingafdeling, niet naar een “rockstar”. Maar toen ik die vacature las, werd er wel degelijk een manager bedoelt. Zeg dat dan!

Sommige mensen willen graag parttime werken, voor anderen is dat financieel juist niet mogelijk. Voorkom daarom teleurstelling bij kandidaten door het aantal uur per week direct duidelijk te maken. In de vacaturetekst, maar ook in de kop. Dan klikken alleen geïnteresseerden op de titel om de hele tekst te lezen. En krijgt jouw recruiter geen telefoontjes meer met “ik zag die vacature, is het parttime?”. 

Om terug te komen op mijn voorbeeld van de vacatures tandtechnicus. Zo´n kop kan bijvoorbeeld zijn: “tandtechnicus 32 uur gezocht”. Of: “tandtechnicus starter 40 uur” voor een startersbaan. Variaties op die functietitel kunnen natuurlijk ook, zoals “tandtechnieker 36 uur” of “bbl tandtechnicus 24 uur”.