Zo betrek je een klant bij het proces naar een betere website
We hebben het op onze blog natuurlijk vaak over de technische kant van seo. Met handige tips en diepgaande achtergrondinformatie. Maar als je de seo verzorgt voor een klant of partner wil je ook graag de resultaten bespreken. Of nog een stapje terug, een plan maken op basis van de huidige website. Dit dien je natuurlijk op een professionele manier aan te pakken. Hier lees je hoe.
Plan maken
Zoals gezegd, een goed plan is stap één. Je gaat bij de klant langs of hij komt bij jou. Heb je een 1-op-1 gesprek, neem dan de website eerst samen door. Een hp spectre biedt een handige mogelijkheid om je scherm om te draaien, zodat je eenvoudig samen wat kunt scrollen. Door samen de website van de klant door te nemen kijk je waar de kansen liggen, maar bespreek je ook wat de wensen zijn. Wat is haalbaar om direct aan te pakken en wat zal onderdeel worden voor de langere termijn? Dit zijn zaken die je samen afweegt. Jij bent tenslotte de expert en de klant wilt ‘gewoon’ zijn ondernemingsdoelstellingen halen.
Uitvoering
Op basis van het plan komen er concrete actiepunten naar voren. Misschien begin je wel met een compleet nieuwe website of worden specifieke pagina’s geoptimaliseerd. In dit deel ga je zelf hard aan het werk, maar je moet de klant niet vergeten.
Samen bewaak je de planning als rode draad voor het optimalisatieproces. Daarnaast heb je natuurlijk een hotline met de klant voor urgente dingen die tussendoor komen of als je onverwachts moet bijsturen. Plan een vast contactmoment in met de klant, zodat hij zich betrokken voelt. Mocht je dan toch een keer een verkeerde keuze maken dan komt dit snel genoeg aan het licht door middel van dit contactmoment. Op die manier wordt de uitvoering effectief gedaan.
Resultaten meten
Als het goed is heb je in je planning ook een controlemoment ingebouwd. Sommige resultaten pluk je na enkele dagen al de vruchten van, terwijl seo ook veelal langere termijn is. Een fijne landingspagina online zetten is bijvoorbeeld direct handig voor de gebruiker als er waardevolle informatie staat. Terwijl de google ranking natuurlijk enkele maanden op zich kan laten wachten.
Nog even terugkomend op doelen en resultaten. Stel uiteraard haalbare doelen. Het is namelijk wel zo leuk om positieve resultaten te zien en dit werkt ook beter in het de omgang met het verwachtingspatroon van de klant. Iets met 2 vliegen en een klap.
Twijfel je of je goed bezig bent en of de klant tevreden is? Vraag het gewoon, dat creëert het snelste duidelijkheid. Succes!