Website vindbaar maken in de zoekmachines
De laatste jaren zijn veel bedrijven online niet meer weg te denken en hebben spannende groeiambities. Het is tegenwoordig ondenkbaar dat je als ondernemer of organisatie geen website hebt. Een website hebben is de basis van je online marketingactiviteiten om zichtbaar te zijn voor je doelgroep. Om een website echt goed vindbaar te krijgen moet je dagelijks bezig zijn met SEO. De betekenis van SEO is Search Engine Optimization. Kortom, binnen SEO vallen alle marketingactiviteiten die worden verricht om een betere positie te krijgen in de zoekmachines. Het is belangrijk niet alleen keuzes te maken om goed te scoren in de zoekmachines, maar ook altijd de bezoekers in je achterhoofd te houden. In deze blog worden belangrijke tips gegeven over SEO.
Tip 1: Optimaliseer je website voor mobiel
De groei van het mobiele internet is niet meer te tegen te houden. Steeds meer mensen maken gebruik van hun mobiele telefoon om zoekopdrachten uit te voeren. In 2014 werden al 40% van de zoekopdrachten via de telefoon gedaan. Daarnaast heeft ongeveer 85% van de mensen een mobiele telefoon. Google wil graag iedereen tevreden houden. Ze houden de laatste jaren dan ook steeds meer rekening met dat de website gebruiksvriendelijk moet zijn voor een mobiel. Wanneer je website niet gebruiksvriendelijk is, zal je ongeveer de helft van je bezoekers verliezen en de website zal minder hoog ranken in Google.
Tip 2: Zorg voor een snelle laadtijd van je website
Naast dat de website gebruiksvriendelijk moet zijn, moet de laadsnelheid zo snel mogelijk zijn. Vaak zijn websites op een mobiel veel slomer. Het is belangrijk om dit te optimaliseren. Wanneer een website te sloom is, zal je meteen je bezoekers verliezen. Mensen houden niet van lang wachten. Zorg dat je website zowel op je telefoon, computer en tablet snel laadt. De snelheid van je website kan je testen via Google’s Page Speed-tool. Je laadtijd zal onder de 2 seconden moeten zijn. De meeste websites worden slomer door de vele plaatjes op de website. De meeste websitebouwers houden geen rekening met de grootte van een afbeelding. Dit vertraagt de website enorm. Verklein de afbeeldingen en de website zal een snellere laadsnelheid hebben. Kom je er nou niet uit? Laat dan een online marketing bureau ernaar kijken.
Tip 3: Zorg voor kwalitatieve content
De kwaliteit van je content is erg belangrijk. Mensen vinden het niet fijn om hele lange teksten te lezen. Als de mensen het niet fijn vinden, dan is Google er al helemaal geen fan van. Zorg dat je SEO teksten minstens 450 woorden bevatten. Laat je bij teksten niet leiden door de lengte van de tekst. De voorkeur gaat uit naar een tekst met 500 woorden in plaats van 2000 woorden. Als je toch een lange tekst nodig hebt om het uit te leggen, verdeel het dan in aanspreekbare kopjes. Doe je dit niet. Dan zullen veel mensen na de helft afhaken. Iemand die je website verlaat, converteert niet. Het is belangrijk om voor de lezer te schrijven en niet voor de zoekmachine. Voordat je content naar buiten brengt, is het aan te raden om het te delen met je collega’s. Dit kan de kwaliteit van je content verbeteren.